Isnin, 12 September 2016

Cebisan Hikmah Imam Syafie

0 ulasan
 


Telah berwasiat Imam Syafie berkaitan dengan ilmu. Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia akan menjaga kau dan membuatkan kamu cemerlang di dunia dan di akhirat. Selain itu ia menjadi amaan para nabi, rasul dan orang-orang soleh.

Saranan Imam Syafie ini bertepatan dengan apa yang di wahyukan oleh Allah pada awal penurunan wahyu. Ini kerana kalam itu berkehendakkan kita mencari ilmu. Pencarian ilmu di masa kini melalui kepelbagaian medium memudahkan kita untuk mendapatkannya. Pencarian ilmu sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam Syafie dapat melahirkan insan yang cemerlang dunia dan akhirat apabila ilmu itu dijadikan sebagai pemangkin mendekatkan diri dengan Allah azza wa jalla.

Oleh itu marilah kita tanamkan dalam diri agar mencintai ilmu dgn menghadiri majlis-majlis ta'alim yang ada di sekitar kita. Moga-moga kesungguhan dalam mencari ilmu dengan ikhlas dapatlah kebenaran itu dekat di hati. Seterusnya dapat di aplikasikan dalam kehidupan seharian. Apabila kita mengaplikasikan amal soleh dalam kehidupan, iman akan berpeluang untuk di naiktarafkan

Wallahu a'lam
Ustaz Aswady Bin Mohamed
(qalbinada'..)
Tarikh: 12 September 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
  • Qalbinada` 2016
© 2016. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff